::Snow Pink::
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

hello peeps ! welcome to super awesome:D


Bigfoots!



Credits!

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: Cikmimin
Re-Edited By: intan sakinah
Others:   


JUMAAT MALAM KELIWON

Malam Jumaat Malam Keliwon?

Benarkah malam jumaat merupakan malam keliwon? Berdasarkan kepercayaan dalam kalendar Jawa, keliwon adalah malam Jumaat ketiga setiap bulan yang disifatkan malam yang keras, kononnya pada malam tersebut makhluk halus atau hantu akan berkeliaran dan membuat kacau. Mengikut kepercayaan Jawa terdahulu juga, malam jumaat keliwon dikatakan malam keberkatan dan ketika inilah pengamal ilmu hitam akan melakukan pemujaan, maka banyaklah hantu yang berkeliaran.



Masyarakat di Semenanjung Malaysia juga ada kalendar sendiri iaitu Kalendar Piama. Sayangnya kalendar ini dah dilupakan malah tidak ada yang menggunakannya sekarang ini dek kemodenan dan kemajuan yang melanda. Kalendar Piama digunakan sebelum penggunaan Kalendar Hijriah. Berbanding Kalendar Hijriah dan Kalendar Jawa yang menggunakan kiraan perkembangan bulan, kiraan kalendar piama menggunakan pengiraan peredaran matahari. Terdapat pengecaman musim tertentu seperti hujan kelopak keranji, musim angin beruk(monsun timur laut), air laut didalam buyung(pengiraan nelayan untuk keadaan Laut Selat Melaka), musim angin kalih(raya cina) dimana selalu terjadi puting beliung mini kat kawasan lapang, musim ikan menangkap, musim binatang mengawan dan lain-lain lagi. Malam jumaat ketiga setiap bulan adalah tarikan graviti bulan lebih kuat dari malam 15 yang lain. Sesuai untuk mengaktifkan ilmu seperti kanuragan dan ilmu-ilmu ghaib yang lain. Untuk menambahkan ketakutan anda pada malam keliwon ini, jom kita saksikan gambar2 yang tidak disengajakan bergambar dengan makhluk2 halus.
 




Gambar 1


Gambar 2 



Gambar 3 










pssstttt : Jangan biarkan hidup anda diselubungi dengan MISTERI.. Btw, Sorry kalau gambar2 di atas tu tidak menyeramkan korang sbb aq sebnarnya tgh seram nie.. law korang x seram tah la.. aq pown xtaw nk ckp..